FANDOM

ELI siis päätitte tulla lukemaan Spyrosta. Hienoa! No niin...Mistä aloittaismme?

Yleistä

Violetti lohikäärme Spyro on Insomniac Gamesin luomus ja on seikkaillut useissa peleissä. Pienestä ulkonäöstään huolimatta Spyro on erittäin rohkea ja voimakastahtoinen. Lohikäärmepoikasen normaalihyökkäyksiin kuuluvat lieskojen syökseminen ja puskeminen pienillä mutta terävillä sarvilla. Spyro osaa myös liitää lyhyitä matkoja siivillään ja myöhemmissä peleissä lohikäärme oppii useita muita kykyjä: Uimisen, sukeltamisen, kiipeämisen, leijumisen, veden, jään, kuplien ja sähkön syöksemisen, liukumisen, pääiskun, puolapyörinnän, siipisuojan, seinähypyn, tuplahypyn yms. Spyro on yleensä avulias ja puolustaa ystäviään, eikä ole vielä kertaakaan seikkailujensa aikana pelännyt mitään. Pelien aikana Spyroa suojelee hänen uskollinen ystävänsä Sparx, sudenkorento, joka toimii samalla Spyron elämäpalkkina: Kun Spyro on vahingoittumaton, Sparx on hohtavan kultainen, sitten samean sininen, vihreä ja viimeisen iskun saatuaan Sparx karkaa eikä suojele Spyroa enää. Sparxin kuntoa voi pitää yllä sen syömillä perhosilla joita saa esiin nitistämällä pitkin tasoja juoksentelevia pienikokoisia eläimiä, kuten lampaita ja kanoja, joskus myös vihollisia. Myöhemmissä peleissä joissakin kentissä on myös lasipulloja jonka sisällä on perhonen, Spyron täytyy vain rikkoa pullo saadakseen uuden elämän. Ensimmäisessä pelissä elämät mitataan hopeisilla lohikäärmepatsailla sekä vihollisilta saatavilla kristallikuulilla. [Spyro A Hero's Tail-peli]ssä on mahdollista ostaa Moneybagsin kaupasta Sparxille lisäelämä, jolloin Sparx on viimeisillä voimillaan punainen. Suomeksi dubatussa pelissä Spyron suomenkielinen ääninäyttelijä on Samuel Harjanne.

Ensimmäisessä pelissä Spyron ääninäyttelijänä toimi Carlos Alazraqui mutta sittemmin Tom Kenny on antanut äänensä matelijanpoikaselle. Spyron ääninäyttelijöinä ovat toimineet myös Jess Harnell ja Elijah Wood. Eijah Wood on ääninäyttelijä Spyron uudistetussa trilogiassa "The Legend of Spyro: A New Beginning", "The Legend of Spyro: The External Night", sekä The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon. Maailmalla suosiota saanut alkuperäisen Spyro-trilogian musiikki on The Police-bändin rumpalin Stewart Copelandin tekemää.

Hero Team Up

Crash Bandicoot ja Spyro Dragonin yhteispeli.Spyro ja Sparx tapasivat Crash Bandicootin ja Aku Akun, ja he voittivat pahan. Lopulta, Spyro, Sparx, Crash ja Aku Aku voittivat sekä Cortexin, että Ripton mutta valitettavasti Cortex aina palaa kuitenkin Crash Bandicoot-sarjassa ... Ja joskus Ripto tulee uudelleen myös.

Petturi Elder joka esiintyi Spyro: A Hero's Tail nimisessä pelissä, Spyro huomasi, että Dragon Realmsit olivat syöksyneet pimeyteen,tällä kertaa paha Lohikäärme Vanhin alkoi mailmanvalloitusta.

Ensinnäkin, Spyro jäljittää Redin hänen salaiseen laboratorioonsa, jossa Red oli tullut robotiksi. Spyro voitti hänet uudelleen.